Philips 536A

Radiotechniek album
Het was volop zomer toen deze prachtige muziektempel mijn eigendom werd. De knoppen lagen los in de kast verder op de AL2 eindbuis na vrijwel compleet.
De kast in prachtige staat. Het luidsprekerdoek origineel maar gescheurd. De schalen helaas niet meer leesbaar.
De binnen kant is even schrikken. Het toestel is al gerestaureerd. De bedrading is vernieuwd de elektrolytische condensatoren vervangen voor defecte uit de jaren 50/60. En dan is het ook nog de 25Hz uitvoering.
De onderzijde is ook gerestaureerd. De mooie gele condensatoren doet je gelijk denken aan de jaren 60. Ook hier zijn delen van de bedrading reeds vervangen. En toch ben ik erg blij met het toestel. En gaan we het toestel restaureren naar origineel.
Een chassis van een Philips 535A werkelijk waar in nieuw staat maar helaas gesloopt. Dit chassis is ideaal om te gebruiken voor de Philips 536A. Er zijn alleen een paar detail verschillen.
Dit is het chassis uit de Philips 536A. Dit gaan we gebruiken om het andere chassis op te bouwen. Uiteraard gebruiken we alleen originele onderdelen.
De bovenplaat van de Philips 536A gaan we gebruiken om de missende gaten te boren in het Philips 535A chassis. Denk hier aan de bevestigen van de voorplaat maar ook de gaten voor de extra trimmers.
En hier de bovenplaat van de Philips 536A boven op de Philips 535A. Nu kan je zien welke gaten er missen en gemaakt dient te worden.
En hier de eerste gaten geboord in het Philips 535A chassis. De gaten voor de trimmers zullen we uitboren met een kerstboom boor.
Eerst even meten hoe we er voor staan. Dit zit helemaal op de juiste plaats.
De gaten zijn uitgeboord met de kerstboom boor. En de rest van de gaten zijn inmiddels ook geboord.
Omdat het Philips 535A chassis totaal anders is dan de Philips 536A gaan we beginnen met het verwijderen van het hoogfrequent deel.
En hier schuift het complete hoogfrequent deel uit het chassis.
Dit geeft ruimte nu kan ik mijn nieuw geboorde gaten ontbramen. De volgorde van plaatsen van componenten is heel belangrijk. De opbouw van het Philips 536A chassis is vrij complex en je moet met de soldeerbout overal bij kunnen komen.
Doordat de muziektempel twee enorme afstemtorens heeft is de aandrijving verzwaard uitgevoerd. Dit gaat door middel van een trekveer. Hier de werking van het geheel.
De golfbereik schakelaars worden gereinigd volgens een oud recept. Dus geen contact spray!
De andere kant is het zelfde laken en pak.
Dit geeft al een mooie basis voor de verdere restauratie. Het Philips 535A chassis is omgetoverd naar een Philips 536A. En dit chassis is in een prachtige staat.
Ook van de bovenzijde beken ziet het er uit als een origineel Philips 536A chassis.
Dit is het hoogfrequent deel van de Philips 536A. Omdat de spoelen andere onderdeel nummers hebben dan die van de Philips 535A heb ik besloten de originele spoelen te gebruiken. Maar het sub chassis waar de spoelen op gemonteerd zijn is van de Philips 535A in beter conditie dus dat sub chassis gaan we gebruiken.
We gebruiken natuurlijk alleen originele onderdelen. We hebben het hier over restauratie van een Philips 536A.
Dit is het sub chassis van de 535A. Alle spoelbussen zijn verwijderd zodat de opbouw van het hoogfrequent deel van de Philips 536A kan beginnen.
En hier de weder opbouw van de Philips 536A hoogfrequent deel. Dit geeft mij het gevoel van de jaren 30.
Het sub chassis is nu volledig bedraad de spoelbussen zitten er weer op. En de gele condensatoren zijn nu zwart met de juiste vorm. Dit kan zo in een keer gemonteerd worden op het chassis. Meer componenten is gewoon niet mogelijk.
Dit is een Philips elco. Meten heeft uiteraard geen zin. Ze zijn gewoon defect.
Met wat stoom kan je eenvoudig het wikkel van de condensator verwijderen. De rest laat zich raden mag ik hopen. Het is nergens voor nodig om de kappen kapot te maken.
En na deze ingreep ziet het er dan zo uit. Een originele elco met daaromheen een paar teer condensatoren en een weerstand.
Het middenfrequent van de Philips 536A heeft variabele bandbreedte regeling. Hier is de spoel bus vervangen met de spoel bus van het Philips 536A chassis met variabele bandbreedte regeling. Ook is de 50Hz transformator op het chassis geplaatst.
De opbouw van de hoogfrequent mengtrap en oscillator. Ook hier gebruik gemaakt van uitsluitend originele componenten.
Dit type model teer condensator heeft Philips alleen gebruik in het jaar 1935.
Dit is de schakeling met de koppel condensator tussen de voor en eind versterker. Ondanks een hoop componenten zijn vervangen is er nog heel veel detail van de plaatsing van componenten terug te vinden.
En hier gemonteerd in het nieuwe chassis. Dit geeft al een idee van de plaatsing van de componenten. Er zijn wat wijzigingen geweest in de Philips 536A waarbij het hoogfrequent filter op het schema tussen de voor versterker en de eindversterker is weg gelaten. De nieuwe opbouw is zoals het hier afgebeeld is.
Een volgende modificatie is de aansluiting van de top cap van de ABC1 buis. Hier is een extra weerstand geplaatst waardoor er een kleine wijziging in het plaatsen van de componenten die er direct betrekking op hebben.
De service mededeling laat de modificatie zien. De plaatsing van de componenten was al lang niet meer van toe passing i.v.b het weglaten van het hoogfrequent filter tussen de voor en eind versterker.
Dit is het schema na alle wijzigingen in het toestel.
En dit is hoe de modificatie is uitgevoerd in het Philips 536A chassis. En uiteraard gaan wij dit zo weer terug plaatsen.
Dit is de originele potmeter. Deze zijn bijna altijd vervangen omdat ze altijd defect zijn. Over de netschakelaar zit een metalen bescherm kap.
En dit is de netschakelaar. de afdekplaat van de potmeter heeft een verhoging. Dit is gedaan om de netschakelaar te kunnen bedienen.
Omdat er geen tekeningen zijn van de onderdelen plaatsing van de nieuwe situatie gaan wij dingen uitmeten. We gebruiken hier voor oude delen van de schakelingen waar nog veel detail is uit te halen.
Omdat de detector ondergebracht is in de ABC1 buis is het noodzakelijk om het middenfrequent op te bouwen. Er gaan heel veel connecties naar het middenfrequent waar je later niet bij kan komen.
Hier is de tweede middenfrequent spoel bus vervangen. Deze was ook compleet anders.
Een kleine modificatie in het plaatsen van de componenten. De teer condensator aan de potmeter zit nu met de boven kant aan de potmeter. De onderkant van de teer condensator wordt verbonden d.m.v. een weerstand aan de top kap van de ABC1.
Het schuiven van componenten geeft de mogelijkheid om alles netjes te kunnen plaatsen.
En hier komt de nieuwe componenten opstelling al aardig in beeld.
De opbouw van het middenfrequent gaat volgens plan hier de plaatsing van de weerstanden.
En hier een handje vol teer condensatoren geplaatst in het middenfrequent.
Deze condensatoren heb ik gekregen in de staat zoals de rechtse condensator is. De vorige eigenaar heeft gemeend dit met behulp van slangenklemmen open te breken. De schade die ontstaan is, is niet meer te herstellen. In de auto industrie word dit soort plaatschade vervangen. Zonde wand deze condensatoren liggen niet voor het oprapen. En het is gewoon mogelijk om deze condensatoren onzichtbaar te restaureren.
De bedrading van de spanningscarrousel niets mis mee zo te zien.
De opbouw van het middenfrequent deel gaat zoals je hier kan zien. En geeft een goed beeld hoe de radio in de fabriek was gebouwd in 1935.
Het midden frequent is klaar het tussenschot is definitief geplaatst.
Nu de laatste uit metingen met de volume potmeter.
De bedrading gemonteerd voor de aan en uit schakelaar en de volume potmeter kan compleet met bedrading in het chassis gemonteerd worden.
De potentiometer is gemonteerd. Nu kunnen we beginnen met het de opbouw van de voeding.
Volume potmeter as geplaatst het is natuurlijk belangrijk dat deze as nergens sluiting met componenten maakt.
De netschakelaar is aangesloten de voeding is afgemonteerd tijd om het een en ander te gaan testen.
En hier de eerste beelden van een werkend midden frequent versterker. het is nog maar een begin maar het gaat de juiste kant op.
De meetzender ingesteld op de midden frequentie ongeveer. Alles moet nog afgeregeld worden.
De onderzijde van het chassis gedurende de eerste test.
De bovenzijde van het chassis gedurende de eerste test. Omdat de transductor nog ontbreekt zit het massa contact van de trafo via een Chinees snoertje aan massa.
De opbouw van de voorversterker en de detector kan nu beginnen. De missende kleine elco's zijn gevonden.
Even dichtbij over de buisvoet loopt de avr lijn. Het begint al aardig vol te raken met componenten.
De detector en de voorversterker zijn nu klaar . Tijd voor een test.
En hier het beeld van de detector.
En hier het laag frequent uit de voor versterker. Het ruist nog wat maar het begint te werken.
De meet opstelling.
De opbouw van de eindversterker.
Een foto op zijn kop van het voeding gedeelte hier geen schade van lekkende elco's te zien.
Op een stukje avr is het laagfrequent deel klaar. Tijd om eens wat te testen met een luidspreker.
Dis is AM gemoduleerd midden frequent in en luidspreker uit.
De laatste componenten voor de avr lijn er in en het geheel is klaar.
Afschermplaat er tegen aan. En de sectie is compleet. Let op de massa aansluiting van de 0.5 uf condensator die zit aan de buiten kant van de sectie.
En dan is het tijd om het hoogfrequent deel te plaatsen. Nu zal je begrijpen waarom dat nu pas mogelijk is.
Wat een puinhoop maar wow het begint nu heel erg op een Philips 536A te lijken.
Ook de voorkant begint ergens op te lijken. Rechts de trimmers voor de nieuw geboorde gaten.
Alle trimmers en chassis plaat vast geschroefd geeft en wat beter beeld.
Een tussen schot met golfbereik schakelaar geplaatst.
Het spul vast geschroefd en aangesloten.
Tja wat kan je nog zeggen alles zit er in en het ziet er uit als of het 1935 is. Dat is wat ik probeerde te bereiken. Maar zal het chassis ook kunnen spelen.
En dan de nachtmerrie van deze radio. De aansluiting van de top kap van de hoogfrequent versterker buis de AF3. Losse papiertjes onderdelen die niet passen en geen sluiting mogen maken.
Het is gelukt het spul zit er in de kap er overheen en hm.... foto vergeten te maken voordat de kap er op ging. Ik haal de kap er niet meer af pfff.
We beginnen met de dingen aan te sluiten aan de onderzijde.
Wat we nu nog missen zijn de voedingen voor het hoogfrequent deel. Een deel zit op de trasductor transformator.
Voor de voeding hebben we ook nog wat teer condensatoren nodig.
De transductor transformator zit links tegen het chassis geschroefd.
Dit zijn wat restanten die ik gekregen heb. De elco heb ik nodig en die gaan we restaureren.
Dit is de manier om deze condensatoren te restaureren. De inhoud is volledig verdroogt en compleet vergaan. Dat is de reden dat je verder nergens over na hoeft te denken.
Het voedingsdeel op de transductor transformator.
Het voedingsdeel op de transductor transformator is klaar. De ander voeding voor de hoogfrequent afstem oscillator is even in elkaar geprutst. Tijd om te testen.
En hier het eerste teken van leven. De afstem oscillator in de korte golf stand.
De meetzender ergens in de korte golf en...
Golfbereik schakelaar as gemonteerd ding op de middengolf afgestemd en....
Na even grof de oscillator verstemd te hebben is de hoogfrequent gelijkloop op de middengolf enorm verbeterd.
En dan klinkt de radio afgestemd op radio monique zo. Let wel hier wordt gebruik gemaakt van de Philips raam antenne omdat de vele zonnepanelen en warmtepompen enorm veel storing veroorzaken.
De montage van de pick-up omschakeling en de extra dof geluid omschakeling.
De bedrading hangt er in alles is aangesloten.
Alles lijkt nog steeds te werken ook na de laatste ingrijpende verbouwing.
Dan kan ook de linker zijkant er op. De beide trimmers zitten nu vast in de zijkant het chassis is aan de onderzijde aardig compleet.
Nog even een test zien of de zijkant nergens tegen aankomt zodat er ergens sluiting optreed.
En dan wordt het tijd voor de afstem torens de linker zit er op.
De bevestiging van de linker afstemtoren was erg lastig vanwege de transductor.
En dan komt de vraag welk font gaan we gebruiken.
Ok het wordt het bovenste font. En gelijk maar even het afstem lint om de condensator wiel gelegd.
De laatste slangenklem elko geplaatst. Tijd voor de rechter afstemtoren.
Maar eerst even een idee van het chassis en de opbouw.
De rechter afstem toren gemonteerd het lint om het condensator wiel en mechanisch is het klaar.
En dan wordt het tijd voor de draadboom. De eerste draad is gelegd. Geen Chinese snoertjes meer nodig.
Even een kleine test tussendoor. het chassis speelt volledig zonder Chinese snoertjes. Dat is toch ook iets unieks.
Hier de werking van de transductor transformator. Wanneer de radio juist afgestemd is brand het lampje op zijn felst.
Omdat we richting de kerst gaan is het handig dat de kerst verlichting werkt.
Ook zonder Chinees snoertje werkt het.
Alle draden liggen er.
En dit is dan de eerste knoop.
En dit zijn al heel veel knopen.
Klaar
En alles lijkt ook te werken kijk maar even mee.
Wachten op de juiste indicator lampjes.
De juiste indicator lampjes zijn gemonteerd.
En het chassis ziet er zo uit. Alles is origineel maar een ding zint me niet. Maar later meer hier over.
Het chassis is gerestaureerd en speelt de sterren van de hemel.
Om een midden frequent af te regelen heb je een wobulator nodig. Het signaal uit de wobulator is een sinus in FM gemoduleerd met een start en een stop frequentie. Het ziet er zo uit.
Het middenfrequent van de Philips 536A heeft een variabel regelbaar bandfilter. Dat maakt het afregelen wat complexer. Het gaat er om dat tijdens het regelen van het bandfilter de doorlaat van het middenfrequent lineair blijft. Kijk maar even naar het resultaat.
Een test van de luidspreker. Het blijkt dat met lage tonen de conus van de luidspreker staat te rammelen. En het lijkt er dus op dat de conus vervangen moet worden. Er zit ook een vreemde kronkel in de conus.
En nu de laatste aanpassing aan het chassis. Ik heb bindtouw besteld wat gebruikt word voor draadbomen te binden. Het is een wat vettig draad en het geeft nog meer originaliteit.
Het chassis is nu klaar. De kast is in prima conditie. Maar wat ik nog zoek zijn de schalen. Daarnaast moet de luidspreker nog gerepareerd worden.